Ομιλητές
Η σελίδα ενημερώνεται...
Τάσος Ανθουλιάς
Αριστείδης Αράπογλου
Ο Αριστείδης Αράπογλου, Μ.Sc., M.Ed., είναι εκπαιδευτικός Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Έχει πλούσια διδακτική εμπειρία σε διάφορους τύπους σχολείων (Γυμνάσιο, ΓΕ.Λ., ΕΠΑ.Λ.). Επί σειρά ετών υπηρέτησε ως υπεύθυνος Κε.Πλη.Νε.Τ στη Δ.Δ.Ε. Εύβοιας. Ως εξωτερικός συνεργάτης έχει πολυετές διδακτικό έργο στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. Αθηνών, Τ.Ε.Ι. Στερεάς Ελλάδας). Έχει σημαντική επιμορφωτική δράση για την επιμόρφωση επιμορφωτών και εκπαιδευτικών στην διδακτική της Πληροφορικής και την αξιοποίηση των Τ.Π.Ε στη διδακτική πράξη (ΠΑ.Κ.Ε. Αττικής, ΠΕΚ Λαμίας, ΙΝ.Ε.Π. Ε.Κ.Δ.Δ.Α). Ως επιστημονικός συνεργάτης έχει συμμετάσχει σε διάφορες ομάδες εργασίας του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) για τη σύνταξη Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών για μαθήματα της Πληροφορικής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και για την αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού. Έχει συμμετάσχει στις συγγραφικές ομάδες για τα διδακτικά πακέτα Πληροφορικής Α’, Β’, Γ’ Γυμνασίου, Αρχές Προγραμματισμού Υπολογιστών και Προγραμματισμό Υπολογιστών του Τομέα Πληροφορικής των ΕΠΑ.Λ. Έχει συμμετάσχει ως εξωτερικός εμπειρογνώμονας σε έργα για την παραγωγή ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, καθώς και για την επιστημονική τεκμηρίωση και επιμέλεια μαθησιακών πόρων του Ψηφιακού Σχολείου (Ι.Τ.Υ.Ε. Διόφαντος). Έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα και εισηγήσεις σε διεθνή και ελληνικά συνέδρια.
Αριστοτέλης (Τέλης) Γκιόλμας
Είμαι Φυσικός και τα τελευταία δεκατρία – περίπου – χρόνια με έχει απασχολήσει το πώςνα διδάσκονται έννοιες και αρχές προχωρημένης Φυσικής με σχετικά απλό τρόπο, χωρίς πολύ μαθηματικό φορμαλισμό.
Μια τέτοια περιοχή εννοιών είναι και η Πολυπλοκότητα και το Χάος, που αφορούν κλίμακες μεγέθους κυρίως της καθημερινής μας ζωής, εν αντιθέσει π.χ. με την Κβαντομηχανική που αφορά τον μiκρόκοσμο και τη Σχετικότητα, που αφορά τις μεγάλες κλίμακες μεγέθους. Προσπαθώντας να διδάξω τα Πολύπλοκα συστήματα και το Χάος, ήρθα αναπόφευκτα σε επαφή με το Πολυ-πρακτορικό περιβάλλον της NetLogo (δημιούργημα του Uri Wilensky, μαθητή του Papert, και των συνεργατών του) και το αγάπησα πολύ. Μαζί με τον Άνθιμο Χαλκίδη, την Αρτεμησία Στούμπα και άλλους/-ες φίλους και συνεργάτες, από το Εργαστήριο του καθηγητή Κώστα Σκορδούλη, δουλεύουμε με τη NetLogoκαι με τα μοντέλα της, θεωρώντας τα απλά και προσιτά, με στόχο να εκπαιδεύουμε υποψήφιους δασκάλους, αλλά και μαθητές Δευτεροβάθμιας, πάνω στα Πολύπλοκα και Χαοτικά συστήματα του κόσμου μας.
Κατερίνα Γλέζου
Στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού “Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας και της Αξιολόγησης” στο Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ ήρθα σε γνωριμία με τον κόσμο της Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας. Ο Καθηγητής Χρόνης Κυνηγός υπήρξε ο μυητής μου στη Logo, στα Logo-like περιβάλλοντα, στο διερευνητικό λογισμικό, στο μάθημα «Διερεύνηση», στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Διαβάζοντας τις «Νοητικές θύελλες» του Papert ερωτεύτηκα τη Logo ως γλώσσα προγραμματισμού και φιλοσοφία εκπαίδευσης. Ξεκίνησα να παίζω, να κατασκευάζω, να διερευνώ, να μαθαίνω με μικρόκοσμους στον Χελωνόκοσμο, στη συνέχεια στο MicroWorlds και την τελευταία δεκαετία στο Scratch. Την περίοδο 1998 - 2001 εργάστηκα ως επιστημονική συνεργάτης στο ΙΤΥ συμμετέχοντας σε ερευνητικά έργα, επιμορφωτικά προγράμματα, ομάδες ανάπτυξης και επιτροπές αξιολόγησης εκπαιδευτικού λογισμικού. Την περίοδο 2000-2004 παράλληλα δίδαξα το μάθημα «Διερεύνηση» στη Σχολή Χιλλ, το πρώτο μου σχολείο. Το 2001 πρωτοδιορίστηκα στο Αρσάκειο–Τοσίτσειο Γυμνάσιο Εκάλης ως καθηγήτρια Πληροφορικής/Φυσικών Επιστημών και από το 2005 διδάσκω στα Αρσάκεια Σχολεία Ψυχικού. Το 2010 υποστήριξα τη διδακτορική μου διατριβή με θέμα «Ανάπτυξη Μαθησιακών Περιβαλλόντων με Αξιοποίηση της Γλώσσας Προγραμματισμού Logo στη Διδακτική Πράξη» στο Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του ΕΚΠΑ υπό την επίβλεψη της Καθηγήτριας Μαρίας Γρηγοριάδου. Από το 1999 μέχρι σήμερα έχω συμμετάσχει σε πληθώρα ερευνητικών έργων, έργων επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και συνεδρίων ΤΠΕ, παραμένοντας μια αμετανόητη logoistκαι scratcher. Στο πνεύμα του Κοινωνικού Κατασκευαστικού Εποικοδομητισμού το 2009 δημιούργησα και συνεχίζω να υποστηρίζω το διαδικτυακό εκπαιδευτικό κοινωνικό δίκτυο "Η Logo στην εκπαίδευση: Μια κοινότητα πρακτικής και μάθησης" (logogreekworld.ning.com).
Γιώργος Γώγουλος
Μέσα από τις πρώτες ανησυχίες μου για το ΕΛΛΑΚ στην Εκπαίδευση και τη διοργάνωση του 1ου Πανελλήνιου συνεδρίου ΕΛΛΑΚ στα Χανιά το 2010, προέκυψε η ανάγκη για το Διαγωνισμό παιχνιδιού στο Scratch. Στη σκέψη αυτή και μέσα από λίγες συζητήσεις με τον Λαδιά, τον Μουμουτζή, τον Παπαγιάννη, τον Φραγκονικολάκη, τη Γόγουλου, τη Γλέζου και αρκετές τσικουδιές, οργανώσαμε τον 1ο διαγωνισμό με πολλές συμμετοχές και περισσότερες εμπειρίες. Από τότε και μέχρι σήμερα, κάθε χρονιά, με αρκετές προσθήκες και διαφοροποιήσεις, οι μαθητές μας δίνουν τη δική τους πρόταση στο προγραμματισμό μέσα από ένα παιχνίδι... που πολλές φορές, και λόγω ηλικίας, δεν μπορούμε να παίξουμε!!! Χαιρόμαστε τις δημιουργίες τους, διασκεδάσουμε και παίζουμε μέσα από το https://festman.schoolab.gr/.
Ρίτσα Γόγουλου
Η δημιουργική επαφή μου με τη Διδακτική της Πληροφορικής και τα εκπαιδευτικά εργαλεία και λογισμικό καθώς και η γνωριμία μου με τους πρωτεργάτες του χώρου, ξεκίνησε την εποχή του Γ. Παπαδόπουλου στο Π.Ι. Συνεχίστηκε με την κα Γρηγοριάδου, με την οποία εκπόνησα το Διδακτορικό μου εστιάζοντας σε θέματα Διδακτικής του Προγραμματισμού. Το διδακτικό μου έργο στη Δευτεροβάθμια και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μου έδωσε τη δυνατότητα να μυήσω νέα παιδιά σε logo-likeπεριβάλλοντα οπτικού προγραμματισμού, να συν-σχεδιάσω και προγραμματίσω μαζί τους, να χαίρομαι με τη χαρά τους για τις δημιουργίες τους, για τα παιχνίδια που κατασκεύαζαν… Το ταξίδι συνεχίζεται μέσα από διαφορετικές δραστηριότητες!
Νίκος Δαπόντες
Αρχές δεκαετίας του ΄80: Η πρώτη μου γνωριμία με τη Δυναμοχελώνα (Dynaturtle) του Φυσικού Andrea Disessa, στις μεταπτυχιακές μου σπουδές («Διδακτική της Φυσικής» στο Πανεπιστήμιο Paris VII). Λίγο αργότερα, το 1986, αποκτώ τον πρώτο μου υπολογιστή (έναν Spectrum συνδεδεμένο με τηλεόραση και κασετόφωνο!). Αμέσως, φτιάχνω την πρώτη μου διαδικασία, με εντολές Logo, ένα … τετράγωνο! Ενθουσιάζομαι τόσο πολύ που συνεχίζω πλέον να επιλύω προβλήματα από τα Μαθηματικά, τη Φυσική και την Τέχνη. Αποτέλεσμα… 1989 η έκδοση του βιβλίου μου για τη Logo (Gutenberg), 1993 η έκδοση του λογισμικού με προσομοιώσεις, "Κινηματική" (στην εξελληνισμένη MultiLogo), και η διοργάνωση σεμιναρίων εκμάθησης της Logo για εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων συλλόγων και ενώσεων (π.χ. ΕΚΦΕ Αγρινίου). Στη συνέχεια, συμμετέχω ενεργά στη διάδοση του εξελληνισμένου Microworlds Pro, στην παραγωγή τόσο του πρωτοποριακού, για την εποχή του 1999-2002, λογισμικού ΓΑΙΑ, καθώς και άλλων μικρόκοσμων, όπως οι "Γεωπίνακες", τα οποία οικοδομήθηκαν όλα στη βάση τις παιδαγωγικές αρχές της Logo. 2008-2019 δημιουργώ μια σειρά από 800 σχεδόν projects στην "Κοινότητα του Scratch" (προσομοιώσεις φυσικών φαινομένων, γεωμετρικών κατασκευών και τέχνης), και παράλληλα, στο νέο περιβάλλον Scratch 3.0, προγραμματίζω διασυνδέοντας, συστήματα εκπαιδευτικής ρομποτικής (Thymio, WeDo, Μicrobit BBC).
Λένα Καπνιά Αραποστάθη
Είχα ήδη αφήσει πίσω μου τη Φυσική για ένα μεταπτυχιακό Πληροφορικής στη Γαλλία. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, δίδαξα προγραμματισμό στη Σχολή Τοπογράφων του Ε.Μ.Πολυτεχνείου και ο καθηγητής Γ. Βέης, με εμπιστεύτηκε να στήσω το Υπολογιστικό Κέντρο της Σχολής που διεύθυνα μέχρι την εθελούσια έξοδό μου. Τότε, γύρω στο 1980, η Λεόντειος Νέας Σμύρνης αποφάσισε να προσφέρει στους μαθητές του Δημοτικού γνωριμία με κάτι καινούριο... τον Υπολογιστή. Μαζί με τον Χ. Σακαρίκα στήσαμε εργαστήριο πληροφορικής εγκαινιάζοντας μια περίοδο αναζήτησης και δημιουργίας που έφτασε στο αποκορύφωμά της χάρη στη LOGO: Χειρουργήσαμε τα 40 BBCτου εργαστηρίου για να καρφώσουμε μέσα τσιπάκια με Logo. Γράψαμε το "Μαθαίνω τη γλώσσα Logo", βιβλίο με σκίτσα για παιδιά, που, όμως, προχωρούσε μέχρι και την επεξεργασία λίστας. Μιλήσαμε σε συνέδρια. Κατασκευάσαμε ρομποτάκι προγραμματιζόμενο με Logo... Όταν, εποχή πια των Windows, προέκυψε η Multilogo, παιδιά και δάσκαλοι γοητευθήκαμε. Τη χρησιμοποίησα για να γράψω το «Πάνω στα πλήκτρα» πρόγραμμα που πρόσφερε στα παιδιά δια βίου ικανότητα τυφλής πληκτρολόγησης και... μετά τη συνταξιοδότηση, ένα μυθιστόρημα έκδοσης Κέδρου, «Το ρομπότ των βράχων», που ενέπλεξε τη Logoστη νεανική μυθιστοριογραφία!
ΠολυΞένη Κασδά
Ελληνίδα homosentiens [ούτε εικαστικός ούτε συγγραφέας, κάπου ανάμεσα, Μέλος ΕΕΤΕ - IAA UNESCO], γεννήθηκα στη Χαμένη Αλεξάνδρεια. Η αντινομία, η αισθητική της μεταβατικότητας, η φασματική τοπολογία, η διεπαφή είναι/γίγνεσθαι… διέπουν το κύριο έργο μου Πρόταση Μύθος / Δίκτυο 90-17 (ΕΜΣΤ αρχείο 1595 δωρεά Ξαγοράρη 91, Cultural Contribution Award Lucian Blaga University of Sibiu 07, Golden Medal Award Olympic Fine Artsof Beijing 08, Life Achievement Visionary Art Award, Italy 17), ένα πολύτροπο δικτύωμα εικαστικών έργων και αγρο - τεχνο - ψυχο - κοινοτικών εφαρμογών, που πραγματοποίησα, σε διεθνή κλίμακα, με μητιόεντα τεχνάσματα (collections: biennaleof Beijing 05-08, biennale of Tashkent 07). Ο "υπερ-προσδιορισμός" (Αλμυράντης 16) και "υπό-προσδιορισμός" (Ζήκου 16) που χαρακτηρίζουν το έργο μου ενισχύεται από την ποικιλία των σπουδών μου στις Καλές Τέχνες S. Hermann Besancon, Φυσική-Χημεία AUC, Ψυχολογία-Κοινωνιολογία ACG. Μέσα από αυτήν την υβρίδια οπτική ήταν αναμενόμενο να ενθουσιαστώ με το Mindstorms του Papert και να φιλοξενηθώ στο ΜΙΤ, για να ολοκληρώσω την έρευνά μου για το ντοκιμαντέρ οι "Περιπέτειες του Ματιού" (Κασδά-Γκαστίν 86, ΕΡΤ) και το βιβλίο μου Το Συνειδητό Μάτι Τέχνη - Αντίληψη - Πληροφορική 88, που σηματοδοτούν την αρχή της σύγκλισης της Θεωρίας της τέχνης και Τεχνητής Νοημοσύνης στην Ελλάδα. [φωτογραφία: Hennigan School MIT 86]
Βασίλης Κόμης
Σπούδασα μαθηματικά (1983 - 1987) στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, ενώ οι άριστοι (και) της εποχής εκείνης σπούδαζαν Ιατρική και Νομική σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Γρήγορα όμως κατάλαβα ότι δεν ήθελα να γίνω μαθηματικός αλλά δάσκαλος. Στο υπόγειο της σχολής συνάντησα τον Apple II, τη Fortran και την Pascal, ενώ την πρώτη και την τελευταία ίσως σοβαρή επένδυση της ζωής μου την έκανα στο 4ο έτος σε έναν Amstrad 1512 (τον οποίο αγόρασα με τα πρώτα χρήματα της καθηγητικής μου σταδιοδρομίας – σε ιδιαίτερα προφανώς) όπου άρχισα να γράφω μανιωδώς προγράμματα σε Basic. Το 1988 άρχισα να αναζητώ μια υποτροφία στη διδακτική μαθηματικών, ώστε να μην πάω αμέσως φαντάρος και να αρχίσω επιτέλους τη σταδιοδρομία μου στην εκπαίδευση. Για κακή μου τύχη, το ΙΚΥ την χρονιά αυτή προκήρυξε υποτροφίες μόνο για Υπολογιστές στην Εκπαίδευση. Έτσι, μέσω συγκυριών βρέθηκα στη Γαλλία για να κάνω μεταπτυχιακό και διδακτορικό στη Διδακτική της Πληροφορικής. Την ίδια χρονιά, ο Π. Μιχαηλίδης (επόπτης καθηγητής μου στο ΙΚΥ) και ο Ν. Δαπόντες (φυσικός τότε στο ευρωπαϊκό σχολείο στις Βρυξέλλες) μού «σύστησαν» τη Logo, ενώ ο G.Bossuet καθηγητής που επέβλεψε τη διατριβή μου στο Jussieu υπήρξε ο άνθρωπος που με βοήθησε να καταλάβω την παιδαγωγική της σημασία. Η σχέση μου με τη Logo έχει, συνεπώς, μια ιστορία μεγαλύτερη των τριάντα χρόνων. Στην αρχή πάθους, αφού μέρος των μεταπτυχιακών μου σπουδών την αφορούσε άμεσα, στη συνέχεια αγάπης αφού αποτελούσε πλέον μέρος των διδακτικών μου δραστηριοτήτων (είτε στη δευτεροβάθμια είτε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση), ακόμα κι αν για κάποια χρόνια η αγάπη αυτή ατόνησε λόγω άλλων ενασχολήσεων, και πρόσφατα νέου έρωτα, όχι τόσο με την ίδια όσο με τους απογόνους της, τα ρομπότ εδάφους για μικρά παιδιά, στα οποία πλέον εστιάζω μέρος των ερευνητικών μου ενδιαφερόντων.
Χρόνης Κυνηγός
Το διδακτορικό του Χρόνη (1988) είναι από τα πρώτα διεθνώς με αντικείμενο τη μελέτη της μαθησιακής διαδικασίας παιδιών που προγραμματίζουν με σχεδιασμένους μικρόκοσμους σε Logo. Είναι καθηγητής στο ΕΚΠΑ (10+ χρόνια) και διευθυντής του Εργαστηρίου Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας(20+ χρόνια). Έχει αφιερώσει την καριέρα του στο σχεδιασμό καινοτόμων προγραμματιστικών εργαλείων και εκπαιδευτικών διαδικασιών βασισμένων στην παραγωγή μισο-ψημμένων μικρόκοσμων, την ενσωμάτωση της διαψευσιμότητας στη μαθησιακή διαδικασία, τη δημιουργία ψηφιακών μοντέλων σε επικοινωνιακές καταστάσεις και τη συνύφανση αντικειμένων (μαθηματικά, τέχνη, γεωγραφία κ.ά.) για τη δημιουργία αυθεντικών καταστάσεων. Σχεδίασε με τους συνεργάτες του ανοιχτά περιβάλλοντα όπως παλιότερα το "Χελωνόκοσμο" του Αβάκιου, και νεότερα τη "Χελωνόσφαιρα" (MaLT2) και τον συγγραφέα παιχνιδιών "Επιλογές με Επιπτώσεις" (ChoiCo). Τα εργαλεία αυτά χρησιμοποιήθηκαν σε πολλά σχολεία από τους 15 μέχρι σήμερα διδάκτορες του Χρόνη και δεσπόζουν στο Ψηφιακό Σχολείο με πάνω από 200 μικροπειράματα. Ο Χρόνης επινόησε το 1986 το μάθημα της Διερεύνησης ως όχημα εφαρμογής του project με προγραμματισμό στα Σχολεία, το εφάρμοσε στο Κολλέγιο Ψυχικού, τη Σχολή Χιλλ κ.ά. και έγραψε το ομώνυμο βιβλίο. Έχει γράψει μέχρι σήμερα πάνω από 70 άρθρα σε περιοδικά - βιβλία και πάνω από 100 σε συνέδρια (ελληνικά και διεθνή). Έχει συμμετάσχει σε όλα τα συνέδρια Eurologo και πρόσφατα Constructionism, συνδιοργανώνοντας τα αντίστοιχα του 1993, 2012, 2014, καθώς και σε πάνω από 10 Ευρωπαϊκά Ερευνητικά Προγράμματα. Έχει συνεργαστεί με πολλούς διανοητές, εκτός από τον Papert, τους Hoyles, Noss, diSessa, Resnick, Eisenberg, Ackermann, Wilensky κ.ά. Αισθάνεται πάντα μέλος μιας οικογένειας με όλους όσοι αισθάνθηκαν τη διανοητική και πολιτισμική ενδυνάμωση από την εμπειρία προγραμματισμού με τη Logo. Και πάντα πασχίζει για μια εκπαίδευση που ενδυναμώνει τους μαθητές και όλους τους εμπλεκόμενους στις περίπλοκες εποχές που ζούμε.
Αντώνης Κωστάκος
Πτυχίο Μαθηματικού Τμήματος Φυσικομαθηματικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών
Πτυχίο ΕΛΚΕΠΑ –Πληροφορική – Ανάλυση Συστημάτων Υπολογιστών», Αθήνα, 1985 -1987.
Επιμόρφωση σε θέματα σχετικά με:
-
την Πληροφορική και τις Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση,
-
την Εισαγωγή και αξιοποίηση Καινοτομιών στην Εκπαίδευση,
-
την Εκπαίδευση Ενηλίκων
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΣΕ Α.Ε.Ι. – Τ.Ε.Ι.
-
Πανεπιστήμιο Πειραιά – Τμήμα Βιομηχανικής Διοίκησης και Τεχνολογίας (συμμετοχή στη διδασκαλία του μαθήματος «Εισαγωγή στους Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές»).
-
Τ.Ε.Ι. Πειραιά - Γενικό Τμήμα Μαθηματικών (διδασκαλία μαθημάτων Πληροφορικής).
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΣΕ ΣΧΟΛΕΣ ΜΕΤΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ: Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
-
Σε Π.Ε.Κ. (Τρίπολης, 1οΑθήνας, 2οΑθήνας, 3οΑθήνας, Πειραιά, Λαμίας).
-
Σε ημερίδες και σεμινάρια του ΥΠΕΠΘ,του Π.Ι., της Λαϊκής Επιμόρφωσης, της ΕΠΥ, τηςΕΜΕ, τουΕΛΚΕΠΑ, τηςΠΕΚΑΠ και άλλων φορέων.
-
Σε προγράμματα κατάρτισης.
ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ
Βιβλία:
-
Συμμετοχή στη συγγραφή 7 διδακτικών πακέτων Πληροφορικής μεταξύ των οποίων 2 για την Πληροφορική Γυμνασίου, 3 πακέτων διδακτικού/υποστηρικτικού εποπτικού υλικού.
-
Μέλλος των ομάδων σύνταξης Προγραμμάτων Σπουδών για το Γυμνάσιο και το ΕΠΑΛ.
-
Συγγραφή 2 βιβλίων πληροφορικής γενικού ενδιαφέροντος και 3 βιβλίων σχετικών με καινοτόμες δράσεις και προγράμματα.
-
Συντονισμός και επιμέλεια συγγραφής 4 πακέτων εκπαιδευτικού υλικού για καινοτόμες δράσεις.
Άρθρα: Σε επιστημονικά περιοδικά και σε πρακτικά συνεδρίων με σύστημα κριτών.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ
-
Εισαγωγή και ένταξη των Η/Υ και των Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση και τη Διδασκαλία.
-
Αξιοποίηση Σύγχρονων Διδακτικών Μεθοδολογιών και Καινοτομικών Προγραμμάτων (με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης σχολικής εκπαίδευσης).
-
Βελτίωση της Λειτουργίας του Σχολείου με τη συμμετοχή του Κοινωνικού Περιβάλλοντος
ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
-
Συνεργάτης του εκπαιδευτικού περιοδικού "Σύγχρονη Εκπαίδευση" για θέματα Πληροφορικής και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (1995 - 1997).
-
Μέλος της Συντακτικής Επιτροπής του περιοδικού «ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ» της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας.
-
Μέλος του Συντονιστικού Συμβουλίου του «Κέντρου Μαθηματικού και Εκπαιδευτικού Λογισμικού» της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (Ε.Μ.Ε./Κ.Μ.Ε.Λ.).
-
Τακτικός Συνεργάτης του περιοδικού «ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Γ΄» της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας.
-
Τακτικός Συνεργάτης του περιοδικού «ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ» της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας.
Γιάννης Κωτσάνης
1983, μόλις "Διπλωματούχος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός του ΕΜΠ" αλλά ως αποκλίνων φλερτάροντας Software Engineering και Natural Language Processing- AI, ο τότε καθηγητής Γ. Κόλλιας μου ανοίγει έναν άγνωστο δρόμο… διδασκαλία Η/Υ, εκτός αναλυτικού προγράμματος, στα Εκπαιδευτήρια Κωστέα Γείτονα! Έχοντας ήδη πειραματισθεί με ιδιόμορφους κώδικες LISP και Prolog, η Logo ως θεσπέσια θεότητα ήταν η απόλυτη επιλογή. Άγνωστη λέξη η "παιδαγωγική" στους τότε μηχανικούς, το ίδιο όμως το εργαλείο μάς οδηγούσε. Κάθε μάθημα για παιδιά μια περιπέτεια στα Commodoreτης εποχής! Από το 1987, από τις κασέτες στις δισκέτες, στο νέο εργαστήριο των Εκπαιδευτηρίων Δούκα πλέον, με τα σύγχρονα PC-XT, φορτωμένα με φρεσκο-ψημμένους μικρόκοσμους(τα apps της εποχής φτιαγμένα από την ομάδα μας), το τότε παρόν ήταν ζοφερό! Παράλληλα, με δεδομένη πλέον την ένταξη των υπολογιστών στην εκπαίδευση, μέχρι το 1996, παραδίδεται και το διδακτορικό με τους 3 κύκλους, τον Υπολογιστικό, τον Γλωσσικό, τον Εκπαιδευτικό αι κεντρικό πυρήνα τον… puzzle-oriented, unification-based recursive logo κώδικα μορφολογικής επεξεργασίας της ελληνικής λέξης. Και στη συνέχεια, πίσω από κάθε συνεργατικό δημιούργημα, η πεμπτουσία του παπερτικού constructionism, NETLogo, ΓΑΙΑ, Τάξη του Μέλλοντος, ΓΕΩ, OpenSesame, SoC, iRead στο… www.kotsanis.gr!
Τάσος Λαδιάς
Μετά τη Fortran (μια στιγμιαία πλατωνική πανεπιστημιακή σχέση), την πρώτη ολοκληρωμένη επαφή με την assembly(μια σχέση πάθους που με έριξε στα πατώματα) και την Pascal (που την είδα πολύ σοβαρά, οδηγώντας με σε δύσβατους αλγοριθμικούς ατραπούς), ήρθε ο έρωτας... Η εύκολη logo, αρχές του ΄90, με ξεμυάλισε με τις χάρες της, χαρίζοντάς μου τη χαρά της δημιουργίας. Όμως κάτω από την ελαφρότητά της έκρυβε χαρίσματα που καθόρισαν την παραπέρα πορεία μου. H συνεύρεση με τη logo - με παρτενέρ το Μικρόπουλο και προλογίζοντος του Ανθουλιά - γέννησε το πνευματικό μας τέκνο "Δημιουργίες νοητικών μοντέλων στο ανοικτό περιβάλλον της γλώσσας logo". Μετά από μια παράλληλη σχέση με τη lingo/Director και εφήμερες αναζητήσεις στις πολυμεσικές logo-like εκδοχές του οπτικού προγραμματισμού με πλακίδια (EasyLogo, TurtleArt, StarLogoTNG, BYOB) μέσα από συμβιβασμούς καταστάλαξα στηScratch 2 και μαζί της αφενός επινόησα το κωδικΌραμα και αφετέρου αναπτύσσω ένα σύστημα αξιολόγησης του κώδικα του οπτικού προγραμματισμού.
Aρετή Μανατάκη
Η Αρετή δεν είχε ακουμπήσει υπολογιστή μέχρι να πάει στο πανεπιστήμιο το 2001. Μετά από μια ψιλο-αποτυχημένη προσπάθεια να μάθει αντικειμενοστραφή προγραμματισμό, ανακάλυψε την SQL και το δηλωτικό προγραμματισμό (declarative programming)…και ενθουσιάστηκε! Άφησε σπίτι, φίλους και εχθρούς, και πήγε στο Εδιμβούργο για να σπουδάσει Τεχνητή Νοημοσύνη. Ερωτεύτηκε την Prolog και αποφάσισε να κάνει το διδακτορικό της αποκλειστικά σε Prolog. Τι ευτυχία! Και ενώ έκανε το διδακτορικό της, κάπου πήρε το αυτί της για τη Scratch…και αυτό ήταν! Άρχισε να περνάει ώρες και ώρες κάνοντας γάτες να χορεύουν, τάκος να πετάνε και αυτοκίνητα να τραγουδάνε! Από το 2015 τρέχει το δωρεάν διαδικτυακό μάθημα Code Yourself – An introduction to Programming, το οποίο έχει προσελκύσει πάνω από 140.000 μαθητές από όλο τον κόσμο. Όταν δεν κάνει έρευνα ή διδάσκει Επιστήμη Δεδομένων σε φοιτητές Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, η Αρετή συχνάζει στα chat rooms του μαθήματος, σε δημοτικά σχολεία της Σκωτίας και σε άλλους ύποπτους χώρους.
Ιάκωβος Μαστρογιάννης
Το 1985 πήρα πτυχίο από το ΤΕΦΑΑ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Συνέχισα τις σπουδές μου σε διαφορετικό κλάδο, στη Νέα Υόρκη, απέκτησα Master of Science Degree στη Διαχείριση Υπολογιστικών Πληροφορικών Συστημάτων (1988) και κατόπιν εργάστηκα ως προγραμματιστής/αναλυτής σε διάφορες εταιρείες για μία εξαετία. Το 1993 επέστρεψα στην Ελλάδα και το 1995 διορίστηκα καθηγητής Φυσικής Αγωγής στη Δημόσια Εκπαίδευση. Το 2000, με αφορμή την «Οδύσσεια», είχα την τύχη να γνωρίσω τον Νίκο Δαπόντε -τον δάσκαλό μου- που απλόχερα μου άνοιξε καινούργιους δρόμους και μου έδωσε την ευκαιρία να συνδυάσω τις σπουδές μου στη Φυσική Αγωγή με τον προγραμματισμό και τις ΤΠΕ. Εξοικειώθηκα με τη Logo, ειδικότερα το MicroWorlds Pro και, το κυριότερο, με ένα σύγχρονο θεωρητικό πλαίσιο για τη διδασκαλία, τη μάθηση και τον σχεδιασμό υπολογιστικών εφαρμογών εποικοδομητικής φιλοσοφίας. Ανέπτυξα αρκετές διαδραστικές εφαρμογέ με το MicroWorlds Pro για τη Φυσική Αγωγή, συμμετείχα ως επιμορφωτής εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής στο πλαίσιο της «Οδύσσειας» και ασχολήθηκα στη συνέχεια με το Scratch. Μία από τις διαδραστικές εφαρμογές αποτέλεσε μέρος της διδακτορικής μου διατριβής, που σχετιζόταν με τη συνεισφορά σε γνωστικό επίπεδο της αξιοποίησης ή μη των ΤΠΕ σε συμπεριφοριστικού και εποικοδομητικού τύπου διδακτικές παρεμβάσεις. Άλλες εφαρμογές αποτέλεσαν βάση για μαθησιακά αντικείμενα στη Φυσική Αγωγή, που έχουν αναρτηθεί στο Φωτόδενδρο.
Αναστάσιος Μικρόπουλος
To1989, γράφοντας τη διδακτορική διατριβή μου στη μη γραμμική οπτική - οπτική επεξεργασία σήματος, παρουσιάζω με τους Λαδιά, Χαλκίδη, Σαριδάκη, και Μπέλλου την εργασία «Εκπαιδευτικά κινούμενα σχέδια με τη βοήθεια Η/Υ. Ένα παράδειγμα: Εισαγωγή στη φυσική των laser» στο Ε' Πανελλήνιο Συνέδριο Φυσικής στην Αθήνα. Η ανάπτυξη σε Macromedia Director, ο προγραμματισμός σε assembly, οι νοητικές θύελλες και η επερχόμενη ακαδημαϊκή ενασχόληση με την Πληροφορική στην Εκπαίδευση, άνοιξαν το δρόμο για τη Logo. Οι πρώτες αγάπες δεν ξεχνιούνται, και από τότε παράλληλα με τα κύρια ερευνητικά μου ενδιαφέροντα, την εικονική πραγματικότητα στην εκπαίδευση, η Logo και οι επίγονοί της συνεχίζουν να βρίσκονται στα ευρύτερα ερευνητικά και εκπαιδευτικά μου ενδιαφέροντα.
Γιώργος Μπιρμπίλης
Ο Γιώργος Μπιρμπίλης είναι Μηχανικός Η/Υ και Πληροφορικής, ερευνητής Ρομποτικής. Πρωτοήρθε σε επαφή με υπολογιστές χάρη στα Amstrad / C64 / Amiga / Atari ST συμμαθητών του, ενώ αγάπησε τον προγραμματισμό χάρη στα διαγράμματα ροής σε ένθετα του εικονογραφημένου Μπλεκ και δείγματα κώδικα (κυρίως assembly) σε περιοδικά όπως το Computer Για Όλους (στο οποίο αργότερα έγραφε τη στήλη Hints & Tips) και το PC Master. Ο πρώτος του Η/Υ ήταν το Tulip PC Compact 2 με ένα ογκώδες εγχειρίδιο MS-DOS batch και GW-Basic scripting, στο οποίο και εντρύφησε. Αγάπησε τα Macro Assembler, Turbo/Power Basic, Turbo Pascal, Delphi, Java, Visual Basic, C#, Python, Logo, LISP και μελέτησε ακόμη και Fortran και Cobol. Λατρεύει το .NET, ενώ έχει λάβει τα Microsoft Visual Studio ACE (Award for Customer Excellence) και MVP (Most Valuable Professional) J# / R&D 2004-2010 και Borland Spirit of Delphi 2001. Έχει συνεργαστεί με ΙΤΥΕ Διόφαντος, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο κ.ά. σε εκπαιδευτικές / ερευνητικές και εμπορικές εφαρμογές.
Βασίλης Οικονόμου
Χρόνια στην Πληροφορική της πράξης και της πρακτικής. Πριν καλά - καλά καταλάβω τη βαρύτητα των δομών, δημιουργήθηκε η πρώτη επαγγελματική εφαρμογή διαχείρισης αποθήκης στην Πάτρα (COBOL). Από τότε, …εμπορικές εφαρμογές (…από την ύδρευση μιας μεγάλης πόλης, μέχρι τη διαχείριση Εκπαιδευτικών Οργανισμών), με αρωγό την πολυδιάστατη Turbo Pascal και τις εξελιγμένες αργότερα εκδόσεις της. Ασχολούμενος σε βάθος με την εισαγωγή της Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, επιβεβαίωσα την αξία της συνδυαστικής σκέψης που αναπτύσσεται και με τον προγραμματισμό Η/Υ. Ήταν (και είναι) σαφής η ανάγκη για εμπλοκή των μαθητών από τα πρώτα στάδια της σχολικής τους ζωής. Σταθμός η συζήτηση με τον S.A.PAPERT, όταν σε ένα συνέδριο στο Birmingham (Eurologo 1995), έτυχε να καθίσω για λίγο δίπλα του. Η Logo, σε όλες τις εκφάνσεις, δείχνει η καταλληλότερη επιλογή για την καλλιέργεια προγραμματιστικής παιδείας «εξ απαλών ονύχων». «Μαθαίνεις φτιάχνοντας (έτσι έμαθα), αλλά μαθαίνεις καλύτερα διδάσκοντας (και αυτό μου αρέσει να κάνω)». Στην αντιστροφή αυτού: «Τα logo-like περιβάλλοντα, δεν είναι μόνο για να μάθεις προγραμματισμό αλλά και για να φτιάξεις δικούς σου μικρόκοσμους αλλά και περιβάλλοντα…». Η δύναμη και η δυναμική της "λίστας" στην υποστήριξη της Εκπαίδευσης, … Σχετικά: ΓΑΙΑ, ΓΕΩ, MultiLogo, Logoτέχνης, Τάξη του Μέλλοντος, SoC, Eυρωπαϊκό βραβείο Προγραμματισμού (Βρυξέλλες), κριτής στον Παγκόσμιο διαγωνισμό MS Expert Educators (SEATTLE), άρθρα, δημοσιεύσεις, κ.λπ. … https://economu.wordpress.com.
Άννα Σαριδάκη
Στο δεύτερο έτος του Φυσικού του ΕΚΠΑ (1979) γνώρισα τη FORTRAN και τις διάτρητες κάρτες. Από το 1986 στράφηκα επαγγελματικά στη Πληροφορική διδάσκοντας στη δημόσια Τεχνική - Επαγγελματική εκπαίδευση (χωρίς διακοπή μέχρι σήμερα), προγραμματίζοντας παράλληλα επαγγελματικά σε COBOL, αργότερα δημιουργώντας εκπαιδευτικό ψηφιακό υλικό και διαρκώς επιμορφούμενη. Στο μεταπτυχιακό μου (στον Ηλεκτρονικό Αυτοματισμό, ΕΚΠΑ) αγάπησα τον προγραμματισμό στο C-shell του Unix. Τα τελευταία 15 χρόνια συμμετέχω στην ανάπτυξη εκπαιδευτικού λογισμικού με flash σε ποικιλία θεματικών πεδίων. Η τελευταία ενασχόληση μου είναι η διδασκαλία της python. Από όλα τα επεισόδια της «πληροφορικής μου ζωής» ξεχωρίζω την επαφή μου με το βιβλίο «Νοητικές θύελλες» του Papert που με έχει επηρεάσει στη διδασκαλία του προγραμματισμού και γενικότερα. Είμαι εδώ γιατί το 1998 ήμουν διαχειρίστρια σεμιναρίων της ΠΕΚΑΠ με θέμα «Οι παιδαγωγικές δυνατότητες της γλώσσας προγραμματισμού logo».
Μαρία Σκιαδέλλη
Ονομάζομαι Μαρία Σκιαδέλλη και διδάσκω Πληροφορική και Ψηφιακές Δεξιότητες σε παιδιά του Δημοτικού σχολείου τα τελευταία 10 περίπου χρόνια. Η γνωριμία μου με τη Logo ξεκινάει πριν από 15 χρόνια περίπου όταν ακόμα δίδασκα σε παιδιά Γυμνασίου. Από τότε έχω χρησιμοποιήσει πολλά περιβάλλοντα προγραμματισμού ανάλογα με την ηλικία και την εξοικείωση των παιδιών με την προγραμματιστική λογική, αλλά και τις τρέχουσες τάσεις της διεθνούς πρακτικής. Το συμπέρασμά μου, μετά από όλα αυτά τα χρόνια δουλειάς στην τάξη, είναι ότι όσο νωρίτερα ξεκινάμε να διδάσκουμε στα παιδιά προγραμματισμό, τόσο πιο εύκολο είναι γι’ αυτά να τον αφομοιώσουν. Προσπάθησα όλα αυτά τα χρόνια να υλοποιήσω πολλές δραστηριότητες για τη διδασκαλία του προγραμματισμού και πειραματίστηκα αρκετά με πολλά εργαλεία. Έτσι έχω καταλήξει σε μια μεθοδολογία διδασκαλίας ξεκινώντας από την Α’ Δημοτικού και φθάνοντας μέχρι την Στ’ αλλά και το Γυμνάσιο, που βέβαια κάθε χρόνο προσαρμόζεται ανάλογα με τη διάθεση και τις ανάγκες τις δικές μου και των μαθητών μου. Η διδασκαλία του προγραμματισμού σε παιδιά μικρής ηλικίας είναι ένα αναπτυσσόμενο πεδίο που συνεχώς ανοίγει νέους δρόμους και δημιουργεί νέα δεδομένα για τους εκπαιδευτικούς που την ασκούν.
Σπύρος Τσοβόλας
Φυσικός, Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγρινίου
Μεταπτυχιακές σπουδές:
Διδακτική Θετικών Επιστημών, Εκπαιδευτικά Προγράμματα, Αξιολόγηση και Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση, Παν/μιο Πάτρας, ΤΕΕΑΠΗ Ετήσια μεταπτυχιακή εξειδίκευση: Μεταπτυχιακή Εξειδίκευση Επιμορφωτών στην Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Υπολογιστικών & Δικτυακών Τεχνολογιών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Ακαδημαϊκό έτος 2000-01, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Φιλοσοφική Σχολή – Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Τομέας Παιδαγωγικής.
Βιβλία σχετικά με τη logo
-
Ο Δάσκαλος Δημιουργός, Προτάσεις για παιδαγωγική αξιοποίηση του MicroworldsPro στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό, ΙSΒΝ 960-03-3654-7 εκδ. Καστανιώτης, 2003 (6μελής ομάδα Δαπόντες Ν., Ιωάννου Σ., Μαστρογιάννης Ι., Τζιμόπουλος Ν., Τσοβόλας Σ., Αλπάς Α.)
-
Ρομποτικά Μαθηματικά ΙSΒΝ 978-960-571-298-3, εκδ. Bookstars.gr
Δημήτρης Φωτιάδης
Με βασικό πτυχίο στη Φυσική από το ΕΚΠΑ και με μεταπτυχιακά στην Επιστήμη Υπολογιστών από το Πανεπιστήμιο Purdue των ΗΠΑ και στην Διοίκηση Επιχειρήσεων από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, με 10ετή προτέρα εμπειρία στον Προγραμματισμό και τη Μηχανική Λογισμικού (Software Engineering) στον ιδιωτικό τομέα, εντάχθηκε στη Δημόσια Εκπαίδευση το 2003. Έκτοτε έχει διατελέσει καθηγητής/δάσκαλος Πληροφορικής σε όλες τις βαθμίδες της δευτεροβάθμιας και της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Έχει υπάρξει πολλάκις εισηγητής σεμιναρίων Διδακτικής της Πληροφορικής στην Εκπαίδευση και συγγραφέας ηλεκτρονικού βιβλίου για την εισαγωγή στον Προγραμματισμό για παιδιά στο περιβάλλον Kodu. Από το 2010 διδάσκει στην Α/βάθμια εκπαίδευση.
Άνθιμος Χαλκίδης
1977, πρωτοετής στο Φυσικό Θεσσαλονίκης. Δεν επιλέγω το μάθημα επιλογής «Εισαγωγή στους Η/Υ», προτίμησα «Ψυχολογία» και «Φιλοσοφία Επιστημών». Έχασα την ευκαιρία να έχω εμπειρία με διάτρητες κάρτες, μου άνοιξαν όμως κάποιες χαραμάδες προς ενδιαφέροντες χώρους. 10 χρόνια αργότερα, έχοντας αλλάξει ουσιαστικά αντικείμενο και διδάσκοντας πλέον Πληροφορική (στην Τεχνική Εκπαίδευση τότε και τώρα στο 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο της Αθήνας), παρακολουθώ διημερίδα στο Ευγενίδειο για την Πληροφορική στην Εκπαίδευση. Από τότε, παράλληλα με τη διδασκαλία, απέκτησα επαγγελματικό «χόμπι». Ο χώρος των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση μου έδωσε διδακτορικό (Εικονική Πραγματικότητα στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση), εργασία στην έρευνα, διδασκαλία στην τριτοβάθμια (Αξιοποίηση ΤΠΕ/Ψηφιακών τεχνολογιών στη διδασκαλία Φυσικών & Περιβαλλοντικών Επιστημών/Γεωγραφίας, Εκπαιδευτική Ρομποτική), συμμετοχή σε παραγωγές ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, συνεργασίες με αξιόλογους ανθρώπους, που άντεξαν στο χρόνο, συνεργασία με δύο αξιόλογα εργαστήρια (EarthLab / ΠΤΔΕ Ιωαννίνων & Athens Science & Education Lab / ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ). Και η Logo; Εδώ υπάρχει μια διαχρονική σχέση αγάπης, με πιο πρόσφατα επεισόδια το S4A και τη NetLogo. Ειδικά την τελευταία, που είναι η μόνη έκδοση στην οποία δεν προγραμμάτισα ποτέ ούτε τρεις γραμμές κώδικα, τη βλέπω ως χώρο επικοινωνίας με συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων χάρη στην πολύ μεγάλη βιβλιοθήκη μοντέλων πολυπρακτορικών συστημάτων που περιλαμβάνει. Κάποια από αυτά χρησιμοποιούμε για να διδάξουμε έννοιες πολύπλοκων συστημάτων…